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La colección de pinturas que se guardan en la Catedral de Mérida, representa una buena selección de estilos y temas que fueron favorecidas en México durante años, desde el tiempo colonial hasta nuestro tiempo moderno; incluyen imágenes devocionales, retratos, y cuadros de momentos importantes en la historia, ejecutados en estilos que demuestran la influencia de Europa.

La escuela española dio a los artistas mexicanos el amor por lo dramático y una inclinación hacia los estilos provenientes de Holanda e Italia. Durante el siglo XVI predominó una tendencia fuerte hacia el realismo y las composiciones clásicas; el noventa por ciento de los trabajos tempranos tenían temas religiosos, y el restante diez por ciento consistía en pinturas de retratos. El juego entre luz y oscuridad como tema central en las pinturas del siglo XVI, siguió hasta el siglo XVII, cuando muchos retratos civiles y religiosos fueran pintados en México.

Hacia la mitad del siglo XVIII, el uso de pinturas al pastel había desplazado los claro-oscuros que dominaron en un periódico anterior. Pinturas de retratos adquirieron una nueva importancia social y la costumbre de retratar al donador de una composición devocional se hizo popular. Durante los siglos XIX Y XX, los artistas educados en las academias oficiales ampliaron sus temas para incluir paisajes, vida cotidiana, y temas políticos en sus pinturas, usando colores más claros y composiciones más libres.

Mientras la pintura eclesiástica persiguió los avances que se lograron en los trabajos seculares, la preferencia por el realismo, que había sido dominante desde un principio, continuó en viejos centros de devoción como la Catedral de Mérida.

Una revisión breve de algunas de las pinturas de la colección existente nos da una idea de los estilos y temas profundos, de artistas y patrones, durante el pasado y presente de la Catedral.

La pintura Gloriosa Asunción de María Santísima a los cielos, es un cuadro grande al óleo, pintado por el artista mexicano del siglo XVIII Miguel Herrera, que representa a la Virgen en “Sacre Conversacione” o sea, en “Conversación Sagrada”, en donde se ve a los dos fundadores de las más antiguas órdenes mendicantes: San Francisco de Asís Santo Domingo de Guzmán, poniendo atención a la Virgen. El estilo característico de Miguel Herrera se nota en la mirada larga y suave de la Virgen, y en las caras redondas y parcialmente sesgadas de los ángeles acompañantes, como en figura elíptica que contiene la paloma, símbolo del Espíritu Santo.

La colección de pinturas en la Sala Capitular honra a los Obispos y arzobispos que han trabajado para ubicar a la Catedral de Mérida como centro de devoción en la península yucateca. Desde la postura formal de arriba hacia abajo del tercer Obispo el Ilmo. Sr. Fr. Diego de Landa (1572-1579), hasta la risa simpática y la mirada cálida del presente Prelado, el cuarto arzobispo, Ilmo. Sr. Dn. Emilio Carlos Berlie Belaunzarán (1995), se nota un cambio tanto en la forma de retratar a las autoridades eclesiásticas, como la forma en que estas autoridades miran a sus feligreses.

Dos pinturas narrativas modernas, colocadas frente a frente, elevadas sobre las miradas de los feligreses en los muros sur y norte, funcionan como anclas históricas para enseñarnos los más de 400 años de historia de la Cristiandad en Yucatán.

El cuadro del muro sur: “Imagen de la adoración de la Santa Cruz”, representa el primer encuentro entre los españoles y los Mayas en 1542; de composición lúcida y líneas precisas y fuertes. Fue ejecutado por un español Molina en el año 1940.

Enfrente tenemos la pintura, también de gran tamaño: “400 años de la Catedral” por el artista de Progreso, Yucatán, Fernando Ávila Prado, conmemorando los 400 años de la erección de la Catedral de Mérida (1998). Aquí el artista logra una complejidad espacial por medio de ángulos anchos vistos desde una perspectiva baja. El uso de colores claros y líneas ligeras y acentuadas, deja una impresión de fluidez a la composición contemporánea.

El motivo ya no es imposición sino la participación, representada por una joven mestiza que, en su traje regional, el terno, sale de la Catedral enfrente de una procesión llevando el estandarte de su gremio y rodeada de palomas y cohetes.

Hoy estas y otras pinturas se pueden apreciar en el conjunto de edificios de la Catedral, en la Capilla del Cristo de las Ampollas, en la Capilla del Divino Maestro, en la Sala Capitular, en la Sacristía, y en las oficinas del Arzobispado.

The collection of paintings housed in the Cathedral of Mérida represent a cross-section of styles and subjects favored in Mexico from its colonial period to the modern era. These include devotional images, portraiture and important moments in history, executed in styles that show the influence of Europe.

The Spanish school gave Mexican artists a love for the dramatic and an inclination toward Flemish and Italian styles. (1) During the 16th century there was a strong tendency towards realism and classical composition. Ninety percent of the early works were religious in theme, with portraiture making up the remaining ten percent. The strong placement of lights and darks in the 16th-century painting continued into the 17th century, when numerous civil and religious portraits were painted in Mexico.

By the middle of the 18th century the use of pastel paints had replaced the pronounced chiaroscuro of the earlier period. Portraiture acquired a new social importance, and the custom of posing the donor within devotional compositions became popular. (2) In the 19th and 20th centuries academically trained artists expanded their repertoire to include the landscape genre, and political themes using brighter palettes and more daring compositions on canvas.

While ecclesiastical painting followed the advances pursued in secular works, the preference for realism that had been dominant from the beginning continued to be a trend in the older established centers of worship like the Cathedral of Mérida.

A painting of St. John Chrysostom, Doctor of the Church, which hangs in the Chapel of Christ of the Blisters, by the artist Diego Calderón.

 

St. John Chrysostom was born in Antioch (now in Turkey) around the year 349. After receiving an excellent education, he began to dedicate himself to the life of an ascetic. Later he was ordained a priest and carried out the Ministry of the Word to great effect. In 397 he was chosen Bishop of Constantinople, in which position he served as an excellent pastor, making efforts to carry out a strict reform of the habits, both of clergy and faithful. Opposition from the Imperial court and jealous rivals twice forced him into exile. Worn out by these sufferings, he died in Comana, in Pontus, on the 14th of September, 407. Through his preaching and writing he contributed greatly to the enrichment of Christian doctrine, well deserving the sobriquet Chrysostom or ¨Golden-mouthed¨.

A brief look at a few of the paintings from San Ildefonso´s collection offers insights into the types of styles and subjects favored by artists and patrons in the Cathedral´s past and present.

The painting of the Blessed Virgin of the Assumption, Queen of the Heavens (Gloriosa Asunción de María Santísima a los Cielos) is a large oil composition by 18th-century Mexican artist Miguel de Herrera. It features the Virgin in a sacre conversacione, of ¨holy conversation¨, in which St. Francis of Assisi and St. Dominic Guzman, founders of two of the oldest mendicant orders, the Franciscans and the Dominicans, kneel in attendance to the Virgin. (3) Miguel de Herrera´s stylistic trademarks are visible in the Virgin´s long, soft, gaze and the plump, slightly lopsided faces of the accompanying angels, as well as in the elliptical shape containing the Dove of the Holy Ghost.

Paintings in the Chapter Hall honor the distinguished bishops and archbishops who have worked to make the Cathedral of Mérida the central place of worship on the Yucatán peninsula. From the formal pose and downward gaze of the third Bishop, the Most Rev. Fray Diego de Landa (1572-1579), to the engaging smile and warm eyes of San Ildefonso´s current Prelate, the fourth Archbishop, the Most Rev. Emilio Carlos Berlie Balaunzarán (1995-), an understanding of the changing fashion in portraiture through the centuries surfaces.

Two modern narrative paintings, on opposite walls of the Cathedral, act as historical anchors framing the 400-year history of Christianity in Yucatán.

The painting on the south wall, the Image of the Adoration of the HOly Cross (Imagen de la Adoracion de la Santa Cruz) represents the first meeting of the Spanish and the Maya in 1542. Its lucid composition and precise lines, created by a Spanish painter named Molina in 1940, suggests the hand of a commercial illustrator.

Opposite this painting, also very large, is a recent work by Progresso artist Fernando Avila Prado entitled 400 Years of the Cathedral (400 Años de la Cathedral). It commemorates the 400th anniversary of the founding of the Cathedral of Mérida, celebrated in 1998. Here the artist achieves spatial complexity through the use of wide angles seen from a low perspective. The presence of light colors and delicate lines lends a modern fluidity to the contemporary composition. The motif is no longer an imposition but a participation. The painting illustrates the participation of Yucatan´s diverse people through the representation of a young Indian girl in her traditional dress. While doves and rockets fly above, she holds the standard of the guild, and leads the procession as it leaves the Cathedral.

These are just a few of the paintings in the San Ildefonso collection hanging throughout the Cathedral and its chapels and its annexes, including the Chapel of Christ of the Blisters, the Chapel of the Divine Teacher, the Chapter Hall, in the Sacristy, and the offices of the Archbishop.