El 19 de marzo de 1915 entraron sin resistencia a esta ciudad las tropas del Gral. Alvarado, alojándose en la Catedral y el Palacio Arzobispal.
El 2º del mismo mes, las tropas desocuparon la Catedral y el Palacio Arzobispal; más, sin embargo, el 5 de junio de 1915 fue incautado por el Gobernador Alvarado aquel venerable edificio que albergó a tantos respetables pastores, a tantos ilustres prelados que rigieron con sabia mano la Iglesia de Yucatán.
Se preparaba otro atentado mayor. En la noche del 24 de septiembre, a las 10, llegaron por la calle 59 desde la Estación de Ferrocarriles Unidos los trabajadores de los muelles de Progreso para cometer el atentado. A las 11 llegaron a la esquina del Palacio de
Gobierno, frente a Catedral, y ocupó la tribuna un orador que arengó al populacho diciéndole que debía acabar para siempre con el fanatismo religioso. Siguió le en el uso de la palabra otro orador quien pronunció, según todas las versiones, estas frases textuales: “Si un Diego de Landa quemó los ídolos de los indios en Maní, otro Diego hoy, los ídolos de los fanáticos católicos” (págs. 107-109 de la obra citada). Aquella señal era la que esperaban los autores del atentado, movidos seguramente por alguna mano oculta, que no es difícil suponer cuál fuera. Con instrumentos que llevaban, destrozaron la puerta de la Catedral situada en la calle 61 y penetraron movidos de un furor iconoclasta, se dedicaron pues, a destruir todas las imágenes y retablos que fueran la gloria de nuestra magnífica Catedral, no solo como objetos de culto religioso, sino como joyas de arte colonial. La histórica imagen del Señor de la Conquista, la de la Virgen de las Mercedes, cuya fiesta se había celebrado ese día, la de la Santísima Trinidad, tan venerada por los fieles, etc., fueron despedazadas. Se apoderaron de las custodias y copones de plata que contenían las Sagradas Especies y estás fueron desparramadas por los suelos. Pasaron a la histórica Capilla de la imagen del Santísimo Cristo de las Ampollas y mientras la banda de música municipal, obligada por la violencia, tocaba el himno revolucionario “La Cucaracha”, intentaron quemar la imagen del Cristo, tan venerado del pueblo; no habiéndolo conseguido, la dejaron abandonada en la calle, de donde la recogió la policía que la llevó a la comandancia militar. El valioso órgano, cuyas notas graves y solemnes cantaron varias veces las glorias del Señor, fue salvajemente despedazado.
En las Capillas del Sagrario, El Divino Maestro y San Juan de Dios, hicieron destrucción semejante, sólo se escapó la imagen del Divino Maestro, por preocupaciones del Sr. Cura Dn. Pablo Ortiz y de Dn. Santiago Escalante Lara, hermano mayor de la Cofradía del Santísimo, que había sido sacada sigilosamente a las 8 de la noche.
Tres días después del atentado, fueron llamados el Sr. Cngo. Lic. Dn. José S. Correa y el Cura Dn. Pablo Ortiz para entregarles la Catedral, pero en qué estado; de una descripción escrita por el primero, tomamos la relación de lo que vieron:
… “ropas y ornamentos sagrados tirados por el suelo, mezclados con fragmentos de imágenes, vidrios, jarrones, cristal y yeso, de ramos artificiales destruidos; el nuevo y riquísimo órgano, desbaratado; los altares, desmoronados; las imágenes del Santo Patrono de la Catedral de San Idelfonso, de Sn. Juan Nepomuceno, de Ntra. Sra. de las Victorias, de los apóstoles Sn. Pedro, Sn. Pablo, y Sn. Andrés, de Sn. Isidro, de la Stma. Trinidad y de otras de mérito por su antigüedad, yacían decapitados unas, quemadas la mayor parte, rodando por el suelo del templo.
Allí se veía también tirada a media Iglesia, la gran reja de hierro que comunica al Sagrario con la Catedral”.
“Un inmenso concurso de todas las clases sociales, sigue la relación citada, invadió el Templo Sagrado, ávido de contemplar aquellas ruinas que no sufrió tanto, pues solamente destruyeron la imagen de Ntra. Sra. del Refugio, el armonio, una parte del altar y una lámpara de focos eléctricos, daba lástima ver las imágenes del Sr. Sn. José y de la Santísima Virgen del Rosario decapitadas y maltrechas, con sus urnas destruidas. La del Sr. de las Ampollas, era de adivinarse la rabia con que a ella se entraron, por la saña con que lo liquidaron todo: por allí los sagrados y riquísimos ornamentos de la capilla tirados por el suelo y pisoteados después de destrozarlos; por allá las imágenes de Sn. Pedro en actitud penitente, le de la Virgen Dolorosa y San Juan Evangelista, quemadas por completo; más allá los manteles del altar, albas finas, toallas, papeles, notas y apuntes de los gremios que anualmente se hacían en la fiesta del Sto. Cristo de las Ampollas; los fragmentos de las vidrieras destruidas, los estantes de cedro despedazados en su mayor parte, así como el armonio de dicha capilla y el nuevo de la de Sn. José, que quedaron materialmente destruidos sin remedio”.
“En la sacristía provisional de la Catedral fueron destruidas a machetazos y a golpes de barreta todas las cómodas y estantería de cedro, pudo en fin decirse como el profeta Jeremías: Esta es la abominación de la desolación en el lugar Santo”.
Gran multitud de gente, hasta de pueblos lejanos, acudió a ver los destrozos perpetrados a la Catedral y sus Capillas y todos censuraron acremente a los autores del atentado. Quizá por esto, apenas dos días después de entregada la Iglesia del Cabildo al Sr. Cura del Sagrario, la Comandancia Militar mandó a la policía a cerrar la Catedral y recogió las llaves.
Justo es consignar aquí que el periodista Dn. Manuel Escoffié, sin ser católico, se indignó ´por estos hechos, hasta el punto de lanzar una hoja suelta en que invitaba al pueblo a unirse a una manifestación de protesta en la plaza de San Juan de esta ciudad, el 25 de septiembre; pero el comandante militar mandó a aprehender a Escoffié y lo obligó a publicar un suelto en el que avisaba el público que se suspendía la manifestación por orden de la autoridad. El periodista Dn. Manuel Prado, también reprobó el atentado enérgicamente en su periódico “El Correo”, por medio de un artículo titulado: “Salvajismo” y con tal motivo fue perseguido y tuvo que ocultarse y su imprenta fue incautada.
Ya pueden imaginar el dolor y la consternación que produjo en la sociedad meridana el inaudito atentado a que nos referimos. El golpe había sido certero, pues había herido al pueblo en su mismo corazón. Pero ya la providencia había previsto el castigo que daría al autor principal de aquel enorme sacrilegio.
Los directamente responsables del saqueo a la Catedral fueron obreros de diversos sindicatos, obreros de los Talleres de Ferrocarriles, y trabajadores del Muelle de Progreso (que habían llegado para el efecto). Los cabecillas fueron Anatolio Buenfil, Héctor Victoria, Jacinto Romero (de Progreso), Diego Rendón, y el líder cubano Baltazar P.
Este texto es de la autoria de Juan Castro Lara en 1943
On March 19th, 1915, General Alvarado´s troups entered the city, and finding no resistance, commandeered the Cathedral and the Archibishop´s Palace for their quarters.
The troops vacated the Cathedral the next day, and left the Archbishop´s Palace on March 24th. On June 5th, 1915, that venerable building, which had housed so many respectable pastors, and so many distinguished clergy who had guided with a wise hand the Church of the Yucatán, was sacked by Governor Alvarado.
Another larger assault was being prepared. At ten o’clock on the night of September 24th, Alvarado´s troops, joined by sympathetic longshoreman from the port of Progreso
marched down 59th Street from the railroad station. At eleven, they reached the corner of the Government Palace facing the Cathedral. A speaker stood on the platform and addressed the populace telling them that they should end forever religious fanaticism. Seizing on the word fanaticism, another speaker, according to all accounts, proclaimed: If one Diego de Landa burned the idols of the Indians at Maní, another Diego today can burn the idols of the Catholic fanatics. That was the signal the conspirators were waiting for. Surely they were moved by some hand of the occult, and it seems clear whose hand it was. Using the tools that they were carrying, they destroyed the 61st Street entrance to the Cathedral; and, excited by iconoclastic fury, they went in. They were resolved to destroy every religious statue and picture, the glory of our magnificent Cathedral. These works of art were not only for their religious significance, but valued also as treasures of colonial art. The historic statue of the Lord of the Conquest, that the Virgin of the mercies, whose feast had been celebrated that day, that of the Most Holy Trinity so venerated by the faithful, and others, were destroyed. The monstrance and silver containers holding sacred relics were seized and strewn about the floor. The conspirators proceeded to the historic Chapel of the statue of the Most Holy Christ of the Blisters. While the municipal musicians, inspired by the violence, played the revolutionary hymn ¨La Cucaracha,¨ the rioters tried to burn the statue of the Christ, so venerated by the people. Unsuccessful, they left it abandoned in the street, where the police later recovered it and took it to the military headquarters. The valuable Cathedral organ, whose grave and solemn notes sang to the glories of the Lord, was savagely hacked to pieces.
The Chapels of the Sacristy, The Divine Teacher and Saint John of God were similarly destroyed. Only the statue of the Divine Teacher escaped destruction, having beers secretly removed at eight o’clock that night by Father Pablo Ortiz and Don Santiago Escalante Lara, an elder of the Brotherhood of the Most Holy.
Three days after the violence, Rev. Canon Jose S. Correa and Father Pablo Ortiz were ordered to hand over the Cathedral. From a description written by Don José S. Correa, we have an account of the destruction they saw:
…clothing and sacred ornaments thrown on the floor, mixed with pieces of status, glass, jars, crystal and plaster, artificial flowers destroyed; the exquisite organ, destroyed; the pulpit and statues destroyed; the altars, destroyed; the statues of the patron saint of the Cathedral San Ildefonso, of Saint John Nepomucene, of Our Lady of the Victories, of the apostles Saint Peter, Saint Paul and Saint Andrew, of Sain Isidro, of the Holy Trinity and other valuable antiquities, they had decapitated some, burned most, strewn others on the floor of the temple.
The great iron grille that separated the Sacristy from the Cathedral was thrown in the middle of the church.
An immense crowd of every social class…entered the Holy Temple, eager to examine those ruins that had not been completely destroyed, because only the statue of Our Lady of the Refuge, the confessional, a part of the altar and an electric lamp was destroyed completely, but it was a pitiful to see the statues of Saint Joseph and of the Most Holy Virgin of the Rosary decapitated and maligned, with their destroyed urns. Seeing the destruction of the Lord of the Blisters, and the fury with which the invaders destroyed everything, the anger that overcame the spectators that entered can be imagined in there the holy and exquisite ornaments of the chapel thrown on the floor and stepped on after destroying them. There the statues of Saint Peter kneeling, that of the Sorrowful Virgin and Saint John the Evangelist completely burned; farther on, the altar cloths, fine priests´ robes, linens, papers, notices and recordings of the guilds that annually sponsored the feast of Most Holy Christ of the Blisters; the fragments of the smashed windows, the cedar bookcases mostly destroyed, and the confessional of said chapel and the new one of Saint Joseph that were essentially destroyed beyond repair.
In the provisional Sacristy of the Cathedral all the cedar chests and bookcases were destroyed by machetes and pickaxes. One could finally say in the words of the prophet Jeremiah: This is the desolation and abomination of the Holy place.
A multitude of people, even those from far away, came to see the destruction at the Cathedral and its chapels, and all harshly condemned the perpetrators of the assault. Perhaps for this reason, just two days after turning over the Church from the Cabildo to the Distinguished Priest of the Sacristy, the Military Headquarters ordered the police to close the Cathedral and keep the keys.
It is fair to say the journalist Don Manuel Escoffié, who was not a Catholic, at this point became indignant over the destruction and took it upon himself to circulate a handbill inviting the public to unite in a protest gathering at San Juan plaza on September 25th. But the military commandant ordered Escoffié´s arrest, and forced him to distribute another flyer advising the public that the gathering was canceled by order of the authorities. Another journalist, Don Manual Prado, also condemned the assault in an article in his newspaper, El Correo, entitled ¨Savagery.¨ As a result of this article, Prado was persecuted; he went into hiding, and in the end, his printing shop was confiscated.
One can only imagine the pain and consternation this unprecedented desecration produced in Mérida. The blow had been well directed for it had wounded the town at its core. But Providence had foreseen the punishment that would be given the perpetrators of this enormous sacrilege.
Those directly responsible for looting the Cathedral were workers from various syndicates, railroad offices, and the longshoreman from Progreso who had come to Mérida solely for the purpose of destroying the Cathedral. The leaders of the assault were Anatolio Buenfil, Hector Victoria, Jacinto Romero (from Progreso), Diego Rendón, and the Cuban leader Baltazar P.