MANUEL TOUSSAINT
Fragmento del estudio “Mérida, impresiones de un viajero” escrito en 1948 publicado en la revista “Artes de México”:
Templo solemne, sí los hay, en señorea la plaza mayor de toda la ciudad. Acaso quisiéramos verlo mas tranquilo, mas reposado, y sereno sin ese trafago constante que desde las primeras horas del día lo acosa por el exterior, a causa de los ómnibus que atruenan a Mérida constantemente y más a su gran plaza.
Lo contemplamos desde la acera opuesta su fachada. Es sobrio, sin ornamentos barrocos. La portada central cobijada por un gran arco, recuerda levemente la de la gran Basílica de Tecali en el estado de Puebla, obra de arte supremo. Las laterales son más pobres. Las torres vistas desde el frente, a la distancia, parecen bizcas, porque sus remates ofrecen un estrabismo inexplicable.
MERIDA, A TRAVELER´S IMPRESSIONS
MANUEL TOUSSAINT
Extract from the study ¨Mérida, a Traveler´s Impressions¨ written in 1948 by the celebrated artist Manuel Toussaint, and published in the magazine ¨Artes de México¨:
A solemn church, if ever there was one, dominates the main square and the entire city. We might perhaps wish to see it more peaceful, more relaxed and serene, without the constant traffic noise which from early hours of the morning beleaguers it from outside, due to the omnibuses which constantly deafen Mérida, and especially the main square.
We contemplate it from the sidewalk opposite the façade. It is sober, without baroque ornamentation. The central doorway, sheltered by a great arch, recalls somewhat the great basilica at Tecali in the state of Puebla – a superb work of art. The lateral doors are simpler. The towers, seen from the front, appear cross-eyed, because the tops betray an inexplicable squint.