A las 6 de la mañana empezó la novena en casa de mi suegra y fue con desayuno de chocolate y pan.
Seguidamente almorzamos y luego empezamos a hervir el agua para desplumar las gallinas. Mientras tanto, mi esposo y yo nos pusimos a lavar el nixtamal, luego pelamos naranja agria, cortamos cebolla y la curtimos para acompañar los kibis de molleja (choochiwaaj).
Al poco rato empezaron a llegar las vecinas para ayudar. Y en un dos por tres prepararon los kibis con las mollejas del pollo (choochiwaaj).
Después que terminaron de comer, empezaron a tortear para ya servir la comida y empezar la novena.
A las diez de la noche empezará la novena, ya que a esa hora falleció mi cuñado. Mientras torteábamos, mis vecinas le echaban al chisme.
Decían que extrañan la música de la jarana y, por lo que escuche, estuvieron contando que ellas tampoco van a permitir que se les aplique la vacuna del Covid-19.
Yo no sé si la información que publican sea verdad, pero sí que ha logrado que muchas personas estén en contra de la vacuna del Covid. Y dicen que no dejarán que les pongan la vacuna.
También platicaba sobre las costumbres que los abuelitos exigían a sus hijos que respeten, por ejemplo:
1. Cuando vayan a prender la candela deberán checar si la leña que van a poner no tiene horqueta, es decir, que la madera esté en forma de una y griega, pues esto a la larga tiene consecuencias, aun más en el caso de las mujeres.
2. La cáscara de huevo que se fríe no se deberá tirar, para evitar que la pisen las mujeres, porque si no, cuando vayan a dar a luz, su bebé no podrá nacer en parto, porque no estará en posición de parto, sino que estará sentado, y eso va a provocar que nazca por cesárea.
3. A veces, de muchas de estas cosas que nuestros abuelos nos exigen no nos dicen cuál es la consecuencia, sólo nos dicen que debemos obedecer.
Jach wak u yorail te’ jats kab k’iina ka tu betaj u ya’ax novena in x-ka na’tsil. Yéetel tun uk’ul yéetel ch’ujuk waj tu beto’ob.
Je’elo’ kaj ts’o’ok ik janal chumuk k’iine ka tik chunaj ik ts’aik u ja’il chokotal u tia’al u choko ja’ ta’al e kaaxó, yo’osal xan u beytal u t’ut’al e kaaxó. Je’elo’ in wicham yéetel tene’ bino’on ik p’o u k’umil, kaj ts’o’oke’ ka tik susaj u k’aj naranjail, tik p’ayaj u cebollail u tia’al ts’amal ti’ u janta’al u chochi wajil.
Je’elo’ ma’ sáame kaj chu’un u k’uchul e kóolelób kajakbalo’ob te’ nats’iló talo’ob xan antaj, je’elo’ bey uchik u sebtal u mak’anta’al u chocil wajil e kaaxó.
Je’elo’ kaj ts’o’ok u janalo’obe’ kaj chu’un u yuchul u pak’achil yo’osal u yanta’al u wajil u tia’al e novena ku’un uchuló.
Lajun u yorail k’abet u chunul tumen lete’ bukaj u yorail uchik u kimil otsil in x-ká lak’ó. Je’elo’ e ch’úupo’obe’ táan u pak’cho’ob ba’ale’ táan xan u ts’akob tu tsikbalil.
Tan xan u ya’aliko’obe’ jach tak u yubiko’ob u pax e máakob ku paxko’ob e jaranaó, yéetele tan u ya’ako’obe’ ma’ bin táan xan u chaob u ts’abal u jup’il e k’ojanil Covid-19 ti’ leti’obo’.
Tene’ ma’in jach ojel wa jaj bey tu lakal e ba’alo’ob ku jo’osal u tsikbaliló ba’ale’ ts’o’ok u betik ka tukultak k’as yo’olal u jup’il e covid-19, je’elo’ táan u ya’ako’obe’ ma’ bin tun bin u cha’ob u ju’up’ul ti’ob u ts’akil e covidó.
Tan xan u tsikbatko’ob yo’olal e ba’alo’ob jach ku ya’alik e nukuch máako’ob kabet u meetik u paalalo’obo’. Je’en bix:
1. Je’en bix u ya’ako’obe’ e ch’úupal chen jo’op u t’abik u k’ak’e k’anan bin u yilik wa u xay e che’o ma bin tu tojil e k’aak’ kunu ts’ao, tumen beyo’ ma’ uts ka to’ok wa yan u xay e che’o. Ku ya’aliko’ob túun ti’ ch’úup tumen ti’ leti’ob ku betal k’as. E beya’ ti’ ch’úup ku yalal ku yu’ubo’ob tumen ti’ leti’ob u yutsil.
2. Yéetel je’en bix bin xan u so’ol e je’ ku tsajaló ma’ bin uts ka p’atak tan bej tu’ux ku máan máaki, tumen beyo’ wa ku xalk’atal tumen kóolele, tu k’iinil bin u yantal u champale ma’ un yutstáal chen je’en bix suké tumen u beyo’ e chanpaló kulukbal bin, je’elo’ te’ beyo’ ku betik u xótol ch’úup.
3. Ya’ab e balo’ob ku ya’alik ik chi’iicho’obo’ ma’un ya’aliko’ob baxten chen ku ya’ako’ob ka u’yak u t’áano’ob.