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Jueves 24 de septiembre 2020

Hoy cuando me levanté preparé café para desayunar, luego me puse a barrer en la casa, a lavar trastes manchados de comida. En eso que llega mi suegra a decirme que le avisaron que acaba de fallecer su cuñado. Otro fallecido. Ella, triste, nos decía que por qué le pasa esto a su familia, apenas acaba de enterrar a su nieto y ahora su cuñado. Según los comentarios, el señor sufría de colesterol alto y tomaba muchos medicamentos, y que de terco tomó cerveza con sus amigos. Su esposa dice que tal vez eso le provocó la muerte. En la mañana el señor decía que le dolía el pecho, pero que no le hicieron caso porque su esposa estaba molesta con él por haber tomado ayer, aun sabiendo que toma también medicinas. Su compadre lo visitó y platicó con él antes de que falleciera, que allí estaba cuando falleció. Dicen que se veía entretenido, a gusto platicando; no se veía si estaba muy enfermo. De repente, el señor se acostó y ya no platicaba y no se movía y lo empezaron a hablar y se dieron cuenta de que el señor ya no tenía pulso, que había fallecido. Mientras, la señora estaba sola con su hija. Sus hijos habían viajado todos hasta Cancún y Tulum a trabajar. La señora no buscaba a quien acudir para que se haga cargo de ir a bañarlo y vestirlo para su velorio. Yo no sabía que se hacía todo esto en un funeral. Por lo que veo, se busca a dos hombres voluntarios que hagan el favor de bañarlo y vestirlo de blanco; luego se le coloca sólo encima de blocks y tablas, mientras se termina su ataúd. También dicen que no está bien que la esposa, los hijos y los familiares del fallecido se acuesten a dormir por la noche del velorio si están en la casa del difunto. Todos se tendrán que mantener despiertos. Allí se mantienen sentados para cuidar y velar a su difunto. Desde que empezó septiembre han estado falleciendo familiares de mi suegra y ella sufre mucho, no termina de recuperarse de una y luego otro.
Bejla’ake’ kaj ajené ka tin mak’antaj box ja’ u ti’al ik uk’utej, kaj ts’o’oke’ ka jo’op in máan miis, yéetel in p’oik nu’ukulo’ob bonotak yéetel janal. Ti’ elo’ chen ka tin wilaj u k’uchul in x-ka na’tsil, ka tu ya’alaje’ sam bin kimik u yicham u lak’tsil. U je kimen, letie’ ku jach yáoltik e bey ya’ab yaolalo’obo’, tan túun u ya’aké baxten bin ku yuchul e ba’alo’ob bey ti’ leti’obo’, tumen tantik u mukik u chan yabil kimo’ je’elo bejlae’ u lak’tsil. Je’elo’ táan u tsikbatalé, e máak kimó jach bin na’aka’an u colesterol ya’ab u tsatsel u k’iik’il, yab bin xan u ts’ak ku yuk’ik, je’elo’ ba’ale yo’olal u ma’ u’yaj t’áanile’ ka bin tu yuk’aj e suts’ ja’o yéetel u jeel winko’ob, táan tun u ya’alik u yatané leti’ bin met u kímil. Tu jatskab k’iinile’ tun ya’alik bin ka’aché yaj bin u puksik’al, ba’ale’ mix u’uyab ti’i tumen bin beyo’ p’uja’an u yatan ti’ uchik u kaltal tu jo’olojilo’ kex u yolel yan ts’akti’. U compadre bin ximbaltik, tsikbanaj yéetel antesak bin u kimil, ti’ bin yan u compadre yiknal ka kimé, jach bin uts u tsikbal mix táan u yílal wa jach k’oja’an, je’elo’ chen bin ka ila’abe’ ts’o’ok u chetáal, ka tu yilo’obe’ ma’un t’áan yéetel ma’un peek, ka túun bin jo’op u t’áanko’ob, ka tu yilo’obe’ ma’un peek u puksik’al, san bin kimik. Ts’o’okole’ e nojoch ko’olel u yatanó chen bin tu junal yéetel u paalil de ch’up, u paalaob de xiibobé laj bino’ob meyaj Cancún yéetel Tulum, je’elo’ letie’ nojoch ko’olelo’ ma’un na’atik ba’ax wa máax u t’ané u tia’al ka ensak isintbil yéetel ka k’exek u nok’ u ti’al u metáal u novenaí. Tene’ ma’in wojel wa bey u metáal chen kimik máako’, je’elo’ beyo’ ku kaxtáal ka’atúul xiibil máak u ti’al ka u yisinto’ob yéetel u ts’ako’ob u sak nok’, je’elo’ chen ts’o’oke’ ku pejkunsa’al chen yok’ol bloko’ob yéetel che’, chen tun ts’o’oksa’ak u cajaé ku ts’abalí. Yéetel táan bin xan u ya’ako’obe’ ma’ bin uts ka chelak wenel e atantsil yéetel u paapalalo’obo’ wa u jel lak’tsilo’ob wa ti’ yan e kimenó, la’tene’ tu laklo’obe’ ma’un chetalo’ob wenel, ti’ ku kulankil máakí yo’osal bin u kalantáal. Ka ok e wínal de septiembre leti’ ka chun u kímil máak, ts’o’okole’ laj u ch’ibalo’ob wa máaxo’ob ti’ in x- ka na’tsil, jach yaj in wilik u yaoláal, ma’ ch’enek u tukultik u yaoltik e kimeno’ chen u ka u’uye’ u ka jéel.

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