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Sábado 11 de julio 2020

Esta mañana cuando desperté, no podía dejar de pensar en esto de por qué darle de comer a las personas que llegan a un velorio. Si es «tradición» o «costumbre». Las familias ya tienen suficiente con la pena y el dolor que tienen en ese momento, como para que encima tengan que estar metidas en la cocina y atendiendo a la gente. Sin contar con el gasto que ya generó el fallecimiento en sí, como para que tengan que darle de comer a todos los que van de criticones y hasta van riéndose a medio velorio y entierro o ya en la comida después del funeral. Muchos dicen que se da de comer por «agradecimiento» de que acompañaron en el velorio ¿Agradecimiento? Si no te están haciendo un favor: es por humanidad, solidaridad, cariño o por algún lazo que nos une al fallecido. Quien quiera acompañar a las familias en su dolor que lo haga sin esperar ser atendidos como si se tratase de una fiesta. En fin, supongo que esto lo hacen en los pueblitos como Xocén, pues me imagino que en las ciudades lo hacen diferente. Mi suegra dice que es una costumbre que van siguiendo desde sus bisabuelos y que hasta la fecha sigue presente. Así como las novenas que se hacen a los tres días u ocho días, según dicen, para recordar al difunto. Aun así, yo sigo sin verle el caso, pues cuando uno muere ni con rezos ni novenas harán que regrese o que lo vuelvan a ver. Pero, bueno, es la costumbre.
Bejla’ake’ kaj ajené ma’un ch’enel in tukultik bax ten bey u meta’alo’ wa bey ojelaniló wa chen bey sukaniló, u ts’abal báal u janté le máakób ku k’uchlo’ob tu’ux ku yuchul e payalchí ti juntul kimenó. Tumen in wa’ake’ jach ya’ab u ya’olalo’ob yanliko’ob, u ts’o’oke’ yan u chen máan u chakalo’ob yéetel u si’ik u janal e úlabo’obo’. Je’elo’ ts’o’okole’ ya’ab xan u xupil ku yantal ti’ máak tu’ux ku yantal juntuul kimén. Ts’o’oke ku metaál u jaánlil sibil ti’ob kex yané chen ku bino’ob u yilo’ob wa u k’ato’ob bix kimik yo’osal u ka tsikbatko’ob wa u yalko’ob báti’, yano’ob xane’ tí ku chejo’ob tak tu’ux ku yuchul e payalchió, yanoóbe’ tak e ken ka uchuk janal chen ts’o’ok u múuklo’ ti’ ku chéjo’obi. Ya’abo’obe’ u ya’aliko’obe’ tu men ku ts’abal u janlil tumen u bólalil ts’o’ok u bino’ob u lak’int e máako’ob u yúubo’ob e payalchió ¿bax bólalil? Si ma’ wa ba’ax meyaji ku tal u meto’obi Lelo’ chen wá a k’at bin, yéetel wa yan a yabilaj, yéetel wa má yanal máak tech e kiimó. E máax u k’at bino’ ma’ k’anan u pa’atik u tsentalí wa u sibil janaltí tumen mix wa chan ki’imak olal yaní. Je’elo’ tene’ in wa’aliké e beya’ chen te mejen chichan kajo’ob ku metalo’ je’en bix Xocene’, in tukultiké te’ nukuch kajo’obo’ jela’an xan u metáal. U ya’alik in x-ka’ na’tsilé bey uchik u sukpajal u metalo’ tumen e nukuch máako’ob úuchó, je’en bix u x-ka’ chiicho’obo’ bey uchik u yesko’obo’ la’tene’ tak tu bejlailé bey u metaloó. Je’en bix ju jeel baal ku metko’obe’ leti’ xan e payalchi’ob ku metáal tu chuk oxp’éel k’iin yéetel tu waxak k’iinó u ti’al u k’ajsáal e kimeno’. Tene’ mix beyo’ ma’in wilik u k’ana’an tumen in tukultene’ chen kimik máaké mix yéetel ka payalchíta’aké ma’un u metko’ob ká ka sunak u ka yilób. Je’elo’ mak bey sukanil u metaloó.

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